Med halvannet års mellomrom kjøres det anbudsprosesser for avislevering til “Utkant-Norge”, som utgjør 15 prosent av landets husstander. I sommer vant Aktiv Norgesdistribusjon, drevet av Helthjem, anbudet for lørdagsleveringer.
16. januar tar Helthjem offisielt over stafettpinnen etter forrige aktør, og overleveringen er nå godt i gang:
- Vi har hatt en utrolig god start, og overgangen til oss har gått veldig fint. Nå gleder vi oss virkelig til å sette i gang dette arbeidet for fullt, sier administrerende direktør i Helthjem Mediapost, Per Iversen.
100 prosent
Helthjem leverer i dag hjem til 85 prosent av landets befolkning hver natt, og har over 250 års erfaring med avislevering i veggene og solide eiere i ryggen. Nå blir det i tillegg ekstra fokus på lørdagene - som lenge har vært viktige for nettverket.
- Med nye ruter kan vi stolt si at vi nærmer oss 100 prosent husstandsdekning på lørdager. Nå skal vi bruke all vår kraft og rutine til å bringe dette trygt og sikkert helt hjem, slik folk er vant til, sier Iversen.
Kutt i bransjen
Det gjennomføres stadige nedjusteringer i leveransene av aviser, brev og magasiner i Norge. Posten kuttet nylig i leveransen til de resterende 85 prosentene av befolkningen, av økonomiske årsaker. Posten leverer nå annenhver dag – tre dager én uke, to dager neste uke, og så videre.
- Papiravisen og fysiske brev er fortsatt viktig for mange rundt om i landet, og det er viktig for oss. At folk skal kunne lese den fysiske avisen når den er fersk, ser vi på som en selvfølge og vi skal fortsette å levere hver dag, sier prosjektdirektør i Helthjem, Christopher Honningsvåg.
Styreleder i Aktiv Norgesdistribusjon, Ingar Merli, forteller hvorfor dette er så viktig for Helthjem:
- Dette støtter oppom Helthjems langsiktige strategi om å bli den ledende aktøren innen hjemlevering i Norge. Nå gleder vi oss stort til å satse ytterligere på lørdagene og fortsette det gode arbeidet som ligger til bunn i nettverket vårt, sier Merli.